Heeft u een vraag over het huren van een woning? Hieronder vindt u onze veelgestelde vragen over dit onderwerp. Dit gaat bijvoorbeeld over het betalen van de huur, de huurprijs en de servicekosten. Heeft u een vraag over huurtoeslag, bekijk dan hier onze veelgestelde vragen over huurtoeslag. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Gebruik dan de zoekbalk of stel uw vraag via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Bij het tekenen van uw huurcontract ontving u de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan alle rechten en plichten die te maken hebben met het gebruik van de woning. Deze rechten en plichten zijn bepaald door de wet. Hieraan moeten u en Mijande zich houden.
Wij wensen u veel sterkte met uw verlies. U kunt in de woning blijven wonen als:
Gegevens mailt u naar wonen-at-mijande.nl.
Voldoet u aan één van bovenstaande voorwaarden?
Dan passen wij het contract aan op uw naam. Moeten de betaalgegevens gewijzigd worden? Geef dit aan ons door.
Voldoet u niet aan één van bovenstaande voorwaarden?
Dan heeft u geen wettelijke rechten en plichten op de woning. Dit betekent dat u helaas niet kunt blijven wonen. De erven van de overleden huurder moet de huur van de woning opzeggen.
Let op: krijgt u huur- en/of zorgtoeslag? Geef veranderingen dan zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. De hoogte van uw toeslag wordt dan aangepast. Zo voorkomt u dat u later veel geld moet terugbetalen.
Wij wensen u veel sterkte met uw verlies. Als inwonend kind bent u geen medehuurder. Dit betekent dat u niet automatisch recht heeft op de woning bij overlijden van uw ouder(s). Uiteraard kunt u in deze situatie contact met ons opnemen om samen te kijken naar oplossingen en mogelijkheden.
Hieronder leest u alvast meer informatie over de voorwaarden om in de woning te kunnen blijven wonen:
Deze gegevens mailt u naar wonen-at-mijande.nl.
Voldoet u aan alle bovenstaande voorwaarden?
Dan bekijken wij samen met u de mogelijkheden voor het afsluiten van een nieuw huurcontract voor de woning met een nieuwe huurprijs. De opzegtermijn van het huurcontract van uw ouder(s) is een maand.
Voldoet u niet aan alle bovenstaande voorwaarden?
Dan kunt u helaas niet blijven wonen. De erven van uw ouder(s) moet de huur van de woning opzeggen. Vanaf het moment van het overlijden van uw ouder(s) kunt u nog zes maanden blijven wonen. Uiteraard kunt u in deze situatie contact met ons opnemen om samen te kijken naar oplossingen en mogelijkheden.
Let op: krijgt u huur- en/of zorgtoeslag? Geef veranderingen dan zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. De hoogte van uw toeslag wordt dan aangepast. Zo voorkomt u dat u later veel geld moet terugbetalen.
Als (inwonend) kind bent u geen medehuurder. Dit betekent dat u geen recht heeft op de woning als uw ouder(s) verhuizen. Als kind kunt u alleen blijven wonen als u aan deze voorwaarden voldoet:
Gegevens mailt u naar wonen-at-mijande.nl.
Voldoet u aan alle bovenstaande voorwaarden?
Dan bekijken wij samen met u de mogelijkheden voor het afsluiten van een nieuw huurcontract met een nieuwe huurprijs. De opzegtermijn van het huurcontract van uw ouder(s) is een maand.
Voldoet u niet aan alle bovenstaande voorwaarden?
Dan kunt u helaas niet blijven wonen. Uw ouders moeten de huur van de woning opzeggen.
Let op: krijgt u huur- en/of zorgtoeslag? Geef veranderingen dan zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. De hoogte van uw toeslag wordt dan aangepast. Zo voorkomt u dat u later veel geld moet terugbetalen.
Verhuist u tijdelijk naar een andere woonplaats of een ander land? Dan mag u uw woning niet zelf onderverhuren. Ook gaan wij niet akkoord met verhuring via Airbnb.
Wel kunt u huisbewaring aanvragen bij Mijande. Dit betekent dat iemand anders tijdelijk uw woning huurt. De persoon die uw woning tijdelijk huurt heet een huisbewaarder. Een voorwaarde is dat u zelf een huisbewaarder vindt. Mijande sluit een tijdelijk contract af met de huisbewaarder.
Let op:
Huisbewaring vraagt u aan via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl. Daar kunt u bij 'Direct regelen' via de 'Algemene vraag' uw aanvraag indienen. Hierin noemt u:
Verhuist u uiteindelijk niet terug naar uw woning? Dan kan de huisbewaarder niet blijven wonen. In dit geval zegt u de huur van uw woning op. De woning wordt dan te huur aangeboden op onze website voor alle woningzoekenden.
U mag altijd bij uw partner inwonen. Als medebewoner heeft u alleen geen rechten, daarvoor moet u medehuurder zijn. Kijk voor meer informatie hierover bij de volgende vraag: 'kan ik medehuurder worden en hoe vraag ik dit aan?'
Let op: ontvangt u huur- en/of zorgtoeslag? Geef veranderingen dan ook zo snel mogelijk door aan de Belastingdienst. De hoogte van uw toeslag wordt dan aangepast. Zo voorkomt u dat u later veel geld moet terugbetalen.
Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap?
Dan bent u automatisch medehuurder van de woning. Mail uw huwelijksakte naar klantenservice-at-mijande.nl. Wij melden u aan als medecontractant en zorgen ervoor dat u post op beide namen ontvangt. De huurprijs blijft hetzelfde.
Gaat u samenwonen of heeft u een samenlevingscontract?
Dan bent u niet automatisch medehuurder van de woning. Dit betekent dat u geen recht heeft op de woning bij het uit elkaar gaan of overlijden van uw partner. Na twee jaar samenwonen op het adres van uw partner kunt u medehuurder worden. Schrijft u zich bij samenwonen daarom direct bij de gemeente in op het adres van uw partner. Na twee jaar vraagt u bij uw gemeente een overzicht van de BRP (Basisregistratie Personen) aan en mailt deze naar klantenservice-at-mijande.nl. Hierop staat sinds wanneer u op dit adres woont. De huurprijs blijft dan hetzelfde.
Bij het aangaan van een nieuw contract betaalt u de huur altijd via automatische incasso. Tijdens het tekenen van het contract geeft u Mijande toestemming om de huur iedere maand automatisch van uw rekening af te schrijven. De afschrijving doen wij altijd op de eerste dag van de maand. Is een automatische betaling van de huur voor u niet mogelijk? Neem dan contact met ons op om een andere manier van betalen af te spreken.
Mijande schrijft op de eerste dag van iedere maand de huur automatisch van uw rekening. Soms duurt het een aantal dagen voordat u de afschrijving van uw rekening ziet. Dit heeft te maken met de verwerkingstijd bij uw bank.
Voorbeeld:
Op 1 maart schrijven wij de huur van maart automatisch van uw rekening.
Het rekeningnummer is: NL 84 BNGH 0285 1705 97.
Noem bij een overboeking altijd uw relatienummer en/of het adres en zet er duidelijk bij om wat voor betaling het gaat, bijvoorbeeld 'huurbetaling oktober 2023'.
Als u de huur niet (op tijd) betaalt ontstaat er een betaalachterstand.
Zes dagen na het ontstaan van de achterstand ontvangt u een herinneringsbrief
Hierin vragen wij u de huurachterstand zo snel mogelijk te betalen. U krijgt een aanmaning (laatste herinnering) als u de huurachterstand niet voor de genoemde datum betaalt.
14 dagen na het ontstaan van de achterstand ontvangt u een aanmaning (laatste herinnering)
Dit is acht dagen na de eerste herinneringsbrief. Een aanmaning ontvangt u alleen als u de achterstand niet betaalt voor de genoemde datum in de eerste herinneringsbrief.
Bij het niet betalen van de aanmaning gaan wij naar de deurwaarder
Deze kosten brengen wij bij u in rekening. Uiteindelijk leidt het niet betalen van de huur tot het stopzetten van uw huurcontract en ontruiming van de woning.
Om een betaalachterstand te voorkomen is het belangrijk dat u op tijd betaalt
Neem daarom altijd meteen contact met ons op via 088 – 807 07 00 als u betaalproblemen heeft.
Via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl ziet u of u een betaalachterstand heeft. Ook kunt u hier makkelijk en direct achterstanden betalen met iDeal.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op via 088 – 807 07 00. Wij bekijken samen met u of een betalingsregeling mogelijk is. Wij kunnen alleen een regeling met u afspreken als:
Huurachterstand
Een huurachterstand kunt u in maximaal zes delen (maanden) betalen.
Inloopregeling
In uw huurcontract staat dat u de huur voor de eerste dag van iedere maand betaalt. Voor 1 maart betaalt u bijvoorbeeld de huur van maart. Betaalt u toch iedere maand op een later moment? Dan kunnen wij een inloopregeling met u afspreken, zodat u niet meer achterloopt met betalen. Bij een inloopregeling kunt u de maandhuur in maximaal twaalf delen (maanden) betalen.
Als u de betalingsregeling automatisch laat afschrijven
Met een automatische incasso start de regeling op de tweede dag van de volgende maand. Daarna schrijven wij op de tweede dag van elke maand de regeling automatisch van uw rekening, totdat de hele regeling betaalt is.
Als u de betalingsregeling zelf wilt overmaken
Bij het afspreken van de betalingsregeling overleggen wij met u wanneer de betalingsregeling start.
U kunt maximaal één keer per jaar een betalingsregeling met ons afspreken.
Neem zo snel mogelijk contact met ons op via 088 – 807 07 00. Wij bespreken dan samen met u de mogelijkheden.
De kale huur is de huur die u betaalt voor de woning zonder servicekosten, onderhoudsabonnement en mogelijke andere kosten. Dit heet ook wel de netto huur. Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel uw kale huur is.
De subsidiabele huur is de huur die u betaalt inclusief een aantal servicekosten. Wilt u bijvoorbeeld huurtoeslag aanvragen? Dan kan dit alleen over de subsidiabele huur. Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel uw subsidiabele huur is en welke servicekosten u betaalt.
Alleen de servicekosten hieronder tellen mee in de subsidiabele huur. Voor deze servicekosten mag u maximaal € 12,- per onderdeel rekenen met een maximum van € 48,-:
Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst.
De bruto huur is de totale huur die u betaalt voor uw woning. Dit bedrag is inclusief servicekosten, onderhoudsabonnement en mogelijke andere kosten. Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel uw totale huur is.
Woont u in een appartementencomplex? Dan betaalt u elke maand servicekosten. Denk bijvoorbeeld aan centrale schoonmaak-, tuinonderhoud- en huismeesterkosten. U betaalt elke maand een voorschot. Elk jaar kijken wij naar het verschil tussen de service- en stookkosten die u van tevoren betaalde en hoeveel daarvan later precies is gebruikt. Is er een verschil? Dan krijgt u een afrekening (verrekening) van ons. In uw huurcontract of via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl vindt u een omschrijving van uw servicekosten.
De afrekening (verrekening) kunt u elk jaar rond april verwachten.
Huurtoeslag aanvragen kan alleen over de subsidiabele huur. Dit is de huur van de woning die u betaalt inclusief een aantal servicekosten. Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel uw subsidiabele huur is en welke servicekosten u betaalt.
Alleen de servicekosten hieronder tellen mee in de subsidiabele huur. Voor deze servicekosten mag u maximaal € 12,- per onderdeel rekenen met een maximum van € 48,-:
Kijk voor meer informatie op de website van de Belastingdienst.
Een fonds is een verzekering die u bij Mijande heeft. Mijande kent drie fondsen:
Glasschades, riool- en dakgootverstoppingen komen vaak voor. Normaal zijn deze reparaties voor uw eigen rekening. Omdat deze kosten hoog zijn, heeft Mijande een glas-, riool- en dakgotenfonds voor alle huurders. Voor deze fondsen betaalt u maandelijks een laag bedrag, zodat u 24 uur per dag geholpen kunt worden.
Mijande mag deze fondsen voor alle huurders verplichten. De voorwaardes voor Mijande zijn:
De totale kosten zijn € 3,20 per maand. Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel u per fonds betaalt. De kosten van deze fondsen worden ieder jaar verlaagd of verhoogd.
De streefhuur is de huurprijs die volgens Mijande past bij de kwaliteit van uw woning. Ook bepaalt de streefhuur hoe hoog uw jaarlijkse huurverhoging mag zijn. Gemiddeld is de streefhuur van de maximale huurprijs die Mijande mag vragen 65% in de Gemeente Twenterand en 70% in de Gemeente Dinkelland.
Het wettelijke WWS (woningwaarderingsstelsel) laat in punten de kwaliteit van een huurwoning zien. Elk onderdeel van een woning krijgt een aantal punten. Denk aan onderdelen als de oppervlakte en isolatie van uw woning, het bouwjaar, het type woning en mogelijke (door uzelf gedane) aanpassingen.
De totale punten bepalen de maximale huurprijs van een woning. Dit is de huurprijs die een woningcorporatie maximaal mag vragen. Er is een landelijke afspraak die aangeeft hoeveel huur een woningcorporatie mag vragen voor een puntenaantal. De WWS-punten worden elk jaar opnieuw bepaald. Woningcorporaties zijn niet meer verplicht om het aantal WWS-punten te noemen bij de jaarlijkse huurverhoging.
Via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl ziet u hoeveel WWS-punten uw woning heeft. Bij vrije sector woningen bepaalt de verhuurder zelf de hoogte van de huurprijs en is er geen maximale huurprijs. Kijk voor meer informatie over de puntentelling op de website van de Rijksoverheid.
De woningwaardering, zie vraag 'Wat zijn WWS-punten en hoeveel punten heeft mijn woning', van uw woning bepaalt de hoogte van uw huur. Bij vrije sector woningen bepaalt de verhuurder zelf de hoogte van de huurprijs en is er geen maximale huurprijs.
De huurprijs bestaat uit:
Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl ziet u hoeveel WWS punten uw woning heeft en de opbouw van uw huurprijs. Kijk voor meer informatie over de hoogte van uw huurprijs op de website van de Rijksoverheid.
Ja. Neem contact met ons op via 088 – 807 07 00 om een huurspecificatie aan te vragen.
De huurprijs van uw woning is berekend met behulp van de woningwaarderingspunten. Bent u het niet eens met de huurprijs of heeft u vragen over de berekening hiervan? Laat het ons weten via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl. Bent u na contact met ons niet tevreden? Dan kunt u de Huurcommissie vragen om uw huurprijs te beoordelen. Hieraan zijn wel kosten voor u verbonden.
Er zijn meerdere redenen waarom de huurprijs van woningen die veel op elkaar lijken verschillend kunnen zijn. Hieronder staan een paar redenen:
Wat voor iedereen geldt is dat de huurprijs nooit boven de maximale huurprijs mag uitkomen. De Rijksoverheid bepaalt ieder jaar de maximale huurprijzen van woningen. Dit gebeurt aan de hand van de puntenwaardering voor zelfstandige huurwoningen. U kunt bij ons of via mijn.mijande.nl de puntenwaardering van uw woning opvragen.