Huurt u een woning van Mijande en gaat u verhuizen? Dan is het belangrijk dat u (op tijd) de huur van uw woning en/of parkeerplaats opzegt. Hoe sneller u laat weten dat u de huur opzegt, hoe langer u en wij de tijd hebben om dingen te regelen. Hieronder leest u alle veelgestelde vragen en belangrijke informatie over het opzeggen van de huur. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Gebruik dan de zoekbalk of stel uw vraag via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.

Veelgestelde vragen over huur opzeggen

De opzegtermijn van uw woning en/of parkeerplek is tenminste één maand. Hoe sneller u laat weten dat u de huur opzegt, hoe langer u en wij de tijd hebben om dingen te regelen. Binnen de opzegtermijn gaan wij op zoek naar een nieuwe huurder en heeft u genoeg tijd om te verhuizen. Valt de laatste huurdag in het weekend of op een feestdag? Dan schuift de laatste huurdag door naar de eerstvolgende werkdag.

Voorbeeld:
Zegt u op 6 juni de huur op? Dan loopt uw huurcontract door tot en met tenminste 5 juli. Valt 5 juli in het weekend? Dan schuift de laatste huurdag door naar de eerstvolgende werkdag.

Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl zegt u makkelijk en snel de huur op. Wij nemen contact met u op voor het plannen van een huisbezoek. Dit heet de voorinspectie.

Als nabestaande zegt u makkelijk de huur op via dit formulier. Wij nemen contact met u op voor het plannen van een huisbezoek. Dit heet de voorinspectie.

Huurt u samen een woning en wilt u uw deel van het huurcontract opzeggen? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 – 807 07 00.

Bij het afstand doen van uw huurrechten geldt één maand opzegtermijn
Een medewerker van Mijande komt bij u thuis voor een huisbezoek. Dit heet de voorinspectieTot de laatste huurdag blijft u samen verantwoordelijk voor het betalen van de huur en het onderhoud van de woning.

Via uw persoonlijke pagina op mijnmijande.nl zegt u makkelijk en snel de huur op. Ook voor het opzeggen van uw parkeerplaats of garagebox is de opzegtermijn één maand.

Als u de huur opzegt komt een medewerker van Mijande bij u thuis voor een huisbezoek. Dit heet de voorinspectie. Tijdens dit huisbezoek spreken wij met u af hoe u de woning moet achterlaten. Ook krijgt u een rapport met de gemaakte afspraken en wat het kost als u de afspraak niet nakomt. 

Na het huisbezoek bieden wij uw woning vijf dagen aan op onze website. Daarna bekijken wij alle binnengekomen reacties en kiezen wij een kandidaat. De kandidaat neemt zelf contact met u op voor het afspreken van een bezichtiging.

Helaas niet. Als u de huur opzegt adverteren wij de woning altijd op onze website, tenzij de woning direct naar een woningzoekende met voorrang gaat. Dit doen wij om iedereen een gelijke kans te geven. Hierdoor kunt u dus niet kiezen wie uw woning overneemt.

Er zijn een aantal uitzonderingen waarbij iemand de woning mogelijk wel kan overnemen. Dit geldt bij:

 Klik op het onderwerp voor de voorwaarden.

Tijdens het huisbezoek (dit heet de voorinspectie) overlegt u met de medewerker van Mijande welke overnames u heeft. Deze kunt u aanbieden aan de nieuwe huurder. Denk bij een overname aan spullen als:

  • Laminaat
  • Vloerbedekking
  • Gordijnrails

De nieuwe huurder is niet verplicht om spullen van u over te nemen
U overlegt met de nieuwe huurder of hij/zij spullen van u overneemt. U bepaalt zelf of u een vergoeding vraagt aan de nieuwe huurder. Overnames schrijft u op de overnameverklaring die u tijdens het huisbezoek kreeg. Het is belangrijk dat u en de nieuwe huurder de overnameverklaring allebei ondertekenen. Bij het inleveren van de sleutels levert u de getekende overnameverklaring in.

Let op: overnames regelt u zelf met de nieuwe huurder. Mijande regelt dit niet.

Als er nog geen nieuwe huurder bekend is
Levert u de sleutels in en hebben wij nog geen nieuwe huurder gevonden? Dan kunt u wachten tot er een nieuwe huurder is. Als de nieuwe huurder geen spullen van u overneemt krijgt u in overleg met Mijande extra tijd om de overname(s) netjes en zonder schade te verwijderen.

Als u de huur opzegt plannen wij binnen vijf werkdagen een voorinspectie met u. Dit betekent dat een Technisch Consulent van Mijande bij u op huisbezoek komt. De Technisch Consulent legt uit wat u moet doen in uw woning, voordat u de sleutels inlevert. Ook bespreekt u samen of en welke overnames u heeft.

Tijdens de voorinspectie kan de Technisch Consulent een eindbezoek met u afspreken
Dit is een laatste controlemoment in uw woning op de dag dat u de sleutels inlevert. Spreekt de Technisch Consulent geen eindbezoek met u af? Dan levert u op de laatste huurdag de sleutels in op ons kantoor.

Ja, het is belangrijk dat u als huurder bij de voorinspectie bent. Tijdens dit huisbezoek spreken wij met u af wat u in de woning moet doen voordat u de sleutels inlevert.

Neem contact met ons op via 088 – 807 07 00. Wij proberen dan direct een nieuwe afspraak met u te maken.

Let op: houdt u er rekening mee dat de voorinspectie gebeurt binnen vijf werkdagen na het opzeggen van de huur.

Zodra u een bevestiging van ons krijgt kunt u de huuropzegging niet meer terugdraaien.

Wilt u de einddatum verplaatsen?
Neem contact met ons op via 088- 807 07 00. Het verplaatsen van de einddatum kan niet zomaar. In overleg bekijken wij of dit kan.

Let op: verandert de einddatum? Houdt u er dan rekening mee dat de nieuwe einddatum de laatste betaaldag is.

Op de laatste huurdag levert u de sleutels voor 09:00 uur in op het kantoor van Mijande. Is er een eindbezoek met u afgesproken in de woning? Dan levert u tijdens dit eindbezoek de sleutels in bij de Technisch Consulent.

Hebben wij geen eindbezoek met u afgesproken in de woning? Dan mag u de sleutels eerder inleveren dan de afgesproken einddatum. Wel blijft de afgesproken einddatum de laatste betaaldag van de huur.

Ja. Tijdens het huisbezoek ontvangt u een enveloppe van de Technisch Consulent. Op de laatste huurdag schrijft u hierop de meterstanden. Daarna levert u deze enveloppe, met daarin alle sleutels en de getekende overnameverklaring, in op ons kantoor of tijdens het afgesproken eindbezoek.

Let op: denkt u eraan om uw contract voor gas, water en licht op te zeggen bij uw leverancier?

Na het inleveren van de sleutels ziet u de meterstanden in uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl. Bent u ingelogd? Klik dan op ‘huur opzeggen’ onder ‘mijn aanvragen’.

Een eindafrekening ontvangt u nadat u de woning verlaat. Hierin staat of u geld terugkrijgt of moet betalen. Ook als dit niet het geval is krijgt u altijd een eindafrekening. Het saldo staat dan op € 0,-.  In de eindafrekening staat bijvoorbeeld of u:

  • te veel of te weinig huur heeft betaald.
  • moet betalen voor het herstellen van opleverpunten in de woning als u dit niet heeft gedaan.
  • nog andere kosten moet betalen.

Woonde u in een  appartementencomplex?
Dan betaalde u elke maand servicekosten. Elk jaar kijken wij naar het verschil tussen de service- en stookkosten die u van tevoren betaalde en hoeveel daarvan later precies is gebruikt. Is er een verschil? Dan krijgt u een afrekening (verrekening) van ons.

De eindafrekening proberen wij binnen één maand na uw vertrek te sturen.

Woonde u in een  appartementencomplex?
Als u een afrekening (verrekening) voor service- en stookkosten krijgt, kunt u deze rond april verwachten.