Onderhoudsabonnement
Een verstopt toilet? Een lekkende kraan? De deurbel stuk? Er gaat wel eens iets kapot aan of in uw woning. Daarom is regelmatig onderhoud belangrijk. Een deel van dat onderhoud doet Mijande Wonen standaard voor u. Voor andere reparaties bent u zelf verantwoordelijk. In Besluit Kleine Herstellingen staat waar u verantwoordelijk voor bent en waar Mijande Wonen verantwoordelijk voor is.

Als u kiest voor het Onderhoudsabonnement betaalt u € 3,99 per maand en voeren wij een deel van de reparaties, waar u zelf verantwoordelijk voor bent, voor u uit. Hieronder leest u alles over het Onderhoudsabonnement.

Veelgestelde vragen over reparaties

In het Onderhouds-ABC staan 3 kolommen: Mijande Wonen, Huurder en Onderhoudsabonnement. Bij elk onderdeel staat een • in de kolom zodat u ziet wie het onderhoud regelt. Door lid te worden van het Onderhoudsabonnement van Mijande Wonen voeren wij een deel van het onderhoud, waar u verantwoordelijk voor bent, voor u uit. U vindt de werkzaamheden die onder het Onderhoudsabonnement vallen in de derde kolom van dit Onderhouds-ABC.

 

Wat kost het Onderhoudsabonnement?
De kosten voor het Onderhoudsabonnement zijn € 3,99 per maand (prijspeil 2022). Als u lid bent, betaalt u dit bedrag iedere maand gelijk met de huur.

 

Lid worden van het Onderhoudsabonnement?
U kunt zich aanmelden voor het Onderhoudsabonnement via mijnmijande.nl, door te mailen naar mail@mijande.nl of ons te bellen op 088 807 07 00. Nadat u zich heeft aangemeld voor het Onderhoudsabonnement ontvangt u van ons een bevestiging met daarin de afspraken. Vanaf de volgende maand betaalt u gelijk met de huur voor het Onderhoudsabonnement.

Welke afspraken gelden er?

Als u lid bent van het Onderhoudsabonnement kunt u Mijande Wonen werkzaamheden laten uitvoeren die genoemd staan in het Onderhouds-ABC ( 22 december 2022) in de kolom ‘Onderhoudsabonnement’.

  • Het lidmaatschap duurt minimaal 1 jaar. • Na 1 jaar lidmaatschap geldt een opzegtermijn van 1 maand.
  • Het lidmaatschap stopt als u verhuist. Gaat u opnieuw een huurwoning bij Mijande Wonen huren? Dan kunt u het Onderhoudsabonnement opnieuw afsluiten.
  • U betaalt € 3,99 per maand voor het Onderhoudsabonnement. Dit bedrag betaalt u als servicekosten iedere maand gelijk met de huur.
  • Het maandbedrag van € 3,99 kan jaarlijks worden aangepast.
  • Als u het maandbedrag niet op tijd betaalt, voert Mijande Wonen geen werkzaamheden uit die onder het Onderhoudsabonnement vallen.
  • In dit Onderhouds-ABC staat wie u kunt bellen bij schade. Schakelt u een andere partij in, dan zijn de kosten voor uw rekening.

  • Werkzaamheden aan uw eigendommen vallen niet onder het Onderhoudsabonnement.

  • Het herstellen van schade, dat ontstond door eigen gedrag of nalatigheid, valt niet onder het Onderhoudsabonnement. U bent zelf verantwoordelijk voor het herstellen van deze schade.

Voor sommige reparaties bent u zelf verantwoordelijk. In ons Onderhouds-ABC staat welke reparaties en onderhoudswerkzaamheden Mijande voor u doet en welke u zelf moet uitvoeren.

In dit Onderhouds-ABC staan 3 kolommen: Mijande Wonen, Huurder en Onderhoudsabonnement. Bij elk onderdeel staat een • in de kolom zodat u ziet wie het onderhoud regelt. Door lid te worden van het Onderhoudsabonnement van Mijande Wonen voeren wij een deel van het onderhoud, waar u verantwoordelijk voor bent, voor u uit. U vindt de werkzaamheden die onder het Onderhoudsabonnement vallen in de derde kolom van dit Onderhouds-ABC.

 

Meer informatie leest u bij de vraag over het Onderhoudsabonnement

Geeft het onderhouds ABC aan dat Mijande uw reparatie(s) oplost? Geef uw reparatie(s) dan simpel online aan ons door via mijnmijande.nl en plan direct een afspraak in. U heeft hiervoor alleen uw postcode en huisnummer nodig.

Tip: download onze website op uw mobiel of tablet en voeg een foto toe van uw reparatie. Hierdoor kunnen wij uw reparatie sneller oplossen.

Via mijnmijande.nl plant u direct een afspraak voor uw reparatie(s). U kiest uit tijdblokken van twee uur. Hierdoor weet u meteen wanneer de monteur komt en hoeft u niet de hele dag te wachten.

Kunt u geen dag of tijdstip kiezen?
Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op voor een afspraak. Reparaties proberen wij binnen twee weken op te lossen.

Heeft u een reparatie die niet kan wachten? Neem dan direct contact met ons op via 088 – 807 07 00. U bereikt ons 24 uur per dag. Buiten kantooruren helpt onze alarmcentrale u verder. Wij proberen uw spoedreparatie zo snel mogelijk op te lossen.

Zijn uw sleutels kwijt of afgebroken? Mijande Wonen heeft geen reservesleutels van uw woning.

Bij een buitensluiting kan onze onderhoudsdienst nieuwe sloten plaatsen
Neem hiervoor contact met ons op via 088-807 07 00. De kosten voor nieuwe sloten zijn:

  • €100,00.

Belt u buiten kantooruren?
Buiten kantooruren is de prijs voor het plaatsen van nieuwe sloten hoger dan tijdens kantooruren. Afhankelijk van de dag en het tijdstip betaalt u na kantoortijd €150,00. Op zon- en feestdagen betaalt u €200,00.

Tip: bewaar een reservesleutel bij een van uw buren, familieleden of kennissen.

Neem direct contact met ons op via 088 – 807 07 00. U bereikt ons 24 uur per dag. Buiten kantooruren helpt onze alarmcentrale u verder.

Wat kunt u doen totdat de monteur komt?
Draai direct de hoofdkraan van het gas dicht. Dit is de gele knop naast de meter in de meterkast. Staat er geen 'open' en 'dicht' bij de knop? Dan draait u de knop ‘haaks’ op de leiding. De knop wijst dan niet met de leiding mee. Na het dichtdraaien van de kraan controleert u of de gasmeter stilstaat.

Staat de gasmeter stil?
Dan opent u ramen en deuren om te luchten. U wacht tot de monteur van Mijande Wonen bij u is.

Staat de gasmeter niet stil?
Maak geen vuur in de woning. Zet lampen of elektrische apparaten niet aan of uit. Verlaat uw woning en waarschuw uw buren. Wacht daarna tot de monteur van Mijande bij u is.

Ineens geen stroom meer in (een gedeelte van) uw woning kan voorkomen. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, de oorzaak kunt u vaak zelf terugvinden.

Geen stroom meer in de hele woning
Als u in de hele woning geen stroom meer heeft, kijkt u dan bij de buren. Als zij ook geen stroom meer hebben, is er waarschijnlijk een storing op het elektriciteitsnetwerk. Neem dan contact op met Coteq netbeheer. Zij zijn 24 uur per dag gratis telefonisch bereikbaar voor storingen.

Geen stroom meer in een deel van de woning
Als de elektriciteit in een deel van de woning niet meer werkt, komt dit meestal door kortsluiting. Als een elektrisch apparaat niet goed werkt of er teveel apparaten tegelijk op één groep aan staan, kan er kortsluiting ontstaan.

Stoppenkast
Als (een deel van) de stroom uitvalt, zijn er in de meterkast boven de meter twee onderdelen waar u zelf iets mee kunt doen: de aardlekschakelaar en twee of meer schakelaars met zekeringen (stoppen). Het deel met schakelaars wordt de groepenkast genoemd.

Wanneer een stop of zekering 'springt' in de stoppenkast, kunt u dit vaak oplossen door een nieuwe stop te plaatsen of de (aardlek)schakelaar weer aan te zetten. Heeft u hierna nog geen stroom en 'springt' de schakelaar direct weer terug? Dan is het mogelijk dat u teveel apparaten tegelijk op één groep heeft. Wij adviseren u om een stekkerproef te doen:

  • Verwijder alle stekkers uit het stopcontact en zet alle lichtknoppen 'uit' in de ruimte(s) waar geen stroom meer is.
  • Schakel daarna in de meterkast de schakelaar weer aan of plaats een nieuwe zekering/stop.
  • Sluit één voor één de stekkers weer aan. Als de zekering/stop weer springt bij een bepaalde stekker, weet u aan welk apparataat het ligt. Schakel tot slot de lichtknoppen weer aan om uit te sluiten dat de kortsluiting in één van de lampen zit.
  • Geen resultaat? Neem dan contact met ons op.

Let op:
-
Als blijkt dat de kortsluiting wordt veroorzaakt door uw eigen apparaat, dan moet u deze zelf (laten) repareren of vervangen.
- Komt onze onderhoudsmedewerker bij u en ligt de stroomstoring aan één van uw apparaten? Dan betaalt u de rekening.

Neem meteen contact op met Riool Reinigings Service (RRS) via
0800 – 099 13 13. RRS is 24 uur per dag bereikbaar.

Neem meteen contact op met Service Groep Twente (SGT) via 088 – 447 99 00. SGT is 24 uur per dag bereikbaar.

Woont u in een complex?
En heeft u geen eigen cv-ketel, maar een gezamenlijke in het complex? Bel dan ook in dit geval met de SGT als u geen warm water meer heeft.

Neem meteen contact op met Service Groep Twente (SGT) via 088 – 447 99 00. SGT is 24 uur per dag bereikbaar.

Heeft u problemen met de verwarming? Neem meteen contact op met Service Groep Twente (SGT) via 088 – 447 99 00. SGT is 24 uur per dag bereikbaar.

Woont u in een complex?
En heeft u geen eigen cv-ketel, maar een gezamenlijke verwarming in het complex? Bel dan ook in dit geval met de SGT.

Huurt u een bedrijfspand?
Neem dan contact met ons op.

Verouderde radiator
Een verouderde radiator vervangen wij niet als deze technisch nog goed is.

Roestplekjes
Roestplekjes op uw radiator herstellen wij niet. Roestplekjes ontstaan vooral in  vochtige ruimtes, zoals de badkamer. Ventileer vochtige ruimtes daarom goed en droog uw radiator als het nodig is af. Roestplekjes kunt u zelf behandelen door uw radiator te ontvetten, schuren en over te schilderen met radiatorverf.

Is de radiator volgens u toch toe aan vervanging of helemaal doorgeroest?
Laat het ons weten via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.

Neem contact op met de SGT via 088 – 447 99 00.

Bij Mijande bent u verzekerd voor glasschade aan de buitenkant van de woning.

Glasschade melden tijdens kantooruren

  • Woont u in de gemeente Dinkelland?
    Neem rechtstreeks contact op met de Glaslijn via 0900 - 2040444. De Glaslijn zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.
  • Woont u in de gemeente Twenterand?
    Neem contact met ons op via 088 – 807 07 00. Onze onderhoudsdienst zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.

Glasschade melden buiten kantooruren
Neem rechtstreeks contact op met de Glaslijn via 0900 - 2040444. De Glaslijn is 24 uur per dag bereikbaar en zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.

Heeft u de beglazing zelf geplaatst of het glas expres gebroken?
Dan bent u niet verzekerd voor de schade.

Condens tussen dubbelglas betekent dat uw raam lek is. Hierdoor isoleert uw raam niet meer en komt er uiteindelijk een kalklaag die u niet kunt verwijderen. Bij Mijande bent u verzekerd voor lekke ramen. Geef glaslekkage daarom altijd aan ons door:

Glaslekkage melden tijdens kantooruren

  • Woont u in de gemeente Dinkelland?
    Neem rechtstreeks contact op met de Glaslijn via 0900 - 2040444 (gratis). De Glaslijn zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.
  • Woont u in de gemeente Twenterand?
    Neem contact met ons op via 088 – 807 07 00. Onze onderhoudsdienst zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.

Glaslekkage melden buiten kantooruren
Neem rechtstreeks contact op met de Glaslijn via 0900 - 2040444 (gratis). De Glaslijn is 24 uur per dag bereikbaar en zorgt dat uw raam zo snel mogelijk wordt vervangen.

Heeft u de beglazing zelf geplaatst of het glas expres beschadigd?
Dan bent u niet verzekerd voor de schade.

 

Condens aan de buitenkant van uw raam (met dubbelglas) betekent dat het glas heel goed isoleert. Dit komt dus niet door een fout in het glas.

Vooral in de ochtend tijdens het voorjaar en najaar kan de buitenkant van uw raam beslaan
Dit gebeurt bij een lage buitentemperatuur en een hoge luchtvochtigheid. De condens gaat weer weg zodra buiten de temperatuur stijgt en de vochtigheid minder wordt.

Aan condens aan de buitenkant van uw raam kunt u helaas niets doen
Het droogwrijven van uw raam heeft geen zin. De condens kan terugkomen zolang de buitentemperatuur laag is en de vochtigheid buiten hoog.

Als uw rookmelder piept, vervangt u de batterijen. Heeft u een Onderhoudsabonnement? Dan doen wij het voor u. U kunt uw reparatie dan melden via mijnmijande.nl of via 088 – 807 07 00.

Huurders met een servicepakket krijgen een nieuwe rookmelder als de oude rookmelder niet meer werkt. Heeft u geen servicepakket? Dan koopt u zelf een nieuwe rookmelder.

Hoe weet ik of ik een servicepakket heb?
Neem contact met ons op via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl of via 088 – 807 07 00. Wij laten u dan weten of u een servicepakket heeft en plannen als het nodig is een afspraak met u in.

Extra groep 
Als uw meterkast geschikt is kan er een extra groep worden aangelegd. Dit kunt u via een officiële installateur laten doen of via Mijande. Voor het aanleggen van een extra groep betaalt u zelf de kosten.

Extra stopcontact
Wilt u alleen een extra stopcontact plaatsen? Dan kunt u dit zelf doen. U heeft hiervoor geen toestemming nodig.

Wilt u een extra groep of stopcontact aanvragen via Mijande en/of weten wat de kosten zijn?
Klik dan hier voor meer informatie.

Voor vragen of klachten over uw slimme meter kunt u het beste terecht bij uw netbeheerder. Uw netbeheerder is namelijk verantwoordelijk voor de plaatsing, het beheer en het onderhoud van uw energiemeter.

Weet u niet wie uw netbeheerder is?
Vul dan uw adresgegevens in op eancodeboek.nl om te zien wie uw netbeheerder is.

Mijande bestrijdt geen ongedierte. Een ongediertebestrijder kan u advies geven of helpen bij het bestrijden van ongedierte. U betaalt zelf de kosten hiervan.

Tip:
Ongediertebestrijder FMB services heeft soms speciale prijzen voor huurders van Mijande.

De meeste sleutels kunt u tegen een lage prijs zelf laten bijmaken bij uw sleutelspecialist.

Is uw sleutel voorzien van een gegraveerde code (meestal drie regels)?
Dan kunt u deze sleutel niet zelf laten bijmaken. U kunt deze tegen betaling bij Mijande Wonen bijbestellen

Hoeveel u betaalt voor een extra sleutel verschilt per sleutel. Meestal ligt dit tussen de € 25,- en € 50,- per sleutel.

Het vervangen en plaatsen van sloten door Mijande kost € 150,- (met nieuwe sleutels).

Veelgestelde vragen over onderhoud in/buiten de woning

Eén keer per twee jaar controleert de Service Groep Twente (SGT) uw cv-ketel. De sticker op uw cv-ketel geeft aan wanneer de laatste inspectiedatum was. Voor vragen over de planning kunt u contact opnemen met de SGT via 088 – 447 99 00.

Het verwijderen van asbest in de woning kan een stuk gevaarlijker zijn dan het laten zitten van asbest. Binnen uw woning doen wij daarom niks aan asbestmaterialen als deze in goede staat (onbeschadigd) zijn.

Asbest buiten uw woning moeten wij voor 2024 verwijderen. Wij laten u ruim van tevoren weten wanneer het asbest weggehaald wordt.

Nee. Het reinigen van uw zonnepanelen is niet nodig. Onze zonnepanelen hebben een zelfreinigende laag en zijn onder een hoek geplaatst. Hierdoor worden de zonnepanelen bij regen goed genoeg gereinigd.

Ziet u dat het resultaat van uw zonnepanelen toch achteruit gaat?
Neem dan contact met ons op. Onze installateur bekijkt dan wat de oorzaak is. 

Heeft u problemen met of vragen over uw zonnepanelen? Bel dan met 'Schulte Energie & Techniek' via 0541 - 352 520.

Eens in de twee jaar worden de dakgoten preventief schoongemaakt door het RRS.. Hiervoor hoeft u zelf geen afspraak te maken. Wij hebben geen inzage in de planning. Het RRS maakt meerdere goten in één schoonmaakbeurt schoon. Hiervoor hebben ze een lange stok met borstel eraan. Het kan daardoor voorkomen dat u denkt dat ze wel bij de buren maar niet bij u zijn geweest.

Woont u in een boomrijke buurt en is uw dakgoot tussentijds vol? Dan kunt u contact opnemen met het RRS voor een extra schoonmaakbeurt. In de regel komen ze dan binnen circa twee weken bij u.

Heeft u vragen of klachten over (de planning van) de dakgootschoonmaak?
Neem dan contact op met de Riool Reinigings Service (RRS) via
0800 - 099 13 13. 

Normaal gesproken is één keer per twee jaar schoonmaken voldoende.

Is er toch veel extra blad gevallen ná de schoonmaakbeurt? Dan mag de bewoner rechtstreeks contact opnemen met het RRS. Ze komen dan in de regel binnen circa twee weken bij de bewoner. Ze comineren een extra schoonmaakbeurt met een andere opdracht/klus.

Merkt u dat het water in de dakgoot niet weg wil en overloopt door een verstopping van de regenpijp?
Neem dan contact op met de Riool Reinigings Service (RRS) via
0800 - 099 13 13.

Onze woningen bestaan vaak uit blokken van twee, drie of vier woningen. De RRS maakt met een lange steel de dakgoot van u en uw buren in één keer schoon. Dit geldt voor de voorkant en de achterkant van de woning. Hierdoor kan het zijn dat de RRS wel letterlijk bij uw buren was en niet bij u.

Als huurders bent u samen verantwoordelijk voor:

  • Het onkruidvrij houden van het achterpad.
  • Het schoonhouden van het achterpad.

Mijande is verantwoordelijk voor:

  • Het straatwerk in het achterpad.
  • Lantaarnpalen in het achterpad als deze aanwezig zijn.
  • Het ontstoppen van putten in het achterpad bij verstopping.

Heeft u samen met andere huurders een portiek en/of galerij? Dan bent u samen verantwoordelijk voor het schoonmaken en schoonhouden van de portiek/galerij.

Ja. Per jaar kunt u gratis 2 m3 vulzand of zwart zand van ons krijgen.

Voor het ophalen van het zand heeft u een bon nodig
Deze bon haalt u op bij één van onze klantkantoren. Daarna haalt u het zand met een eigen aanhanger op bij onze leverancier.

Wist u dat u zelf verantwoordelijk bent voor het vorstvrij houden van de leidingen en radiatoren? Hieronder leest u tips om bevriezing van de leidingen te voorkomen en om de koude maanden zo goed en comfortabel mogelijk door te komen:

  • Ventileer uw woning goed
    Wist u dat een goed geventileerde woning eerder is opgewarmd dan een vochtige woning? Ventileer daarom uw woning 24 uur per dag. Ook in de winter.
  • Zorg dat u strooizout in huis heeft
    Het is altijd handig een zakje strooizout op voorraad te hebben.
  • Denkt u er aan de buitenkraan op tijd af te sluiten en af te tappen?
    Dit geldt ook voor de kranen in niet goed geïsoleerde ruimtes, zoals in de berging, schuur of garage.
  • Bescherm kranen en waterleidingen tegen bevriezing
    Dit doet u door de kranen/waterleidingen af te tappen en/of te isoleren.
  • Zet de verwarming niet te laag (ook niet 's nachts)
    Zo voorkomt u dat de leidingen en radiatoren bevriezen
  • Zet uw radiator een stukje open
    Als het vriest is het verstandig de radiatoren een stukje open te zetten. Dit voorkomt bevriezing.
  • Is de waterleiding of radiator bevroren en niet gesprongen?
    Gebruik een föhn om de leiding of radiator op te warmen.
  • Is de leiding gesprongen of heeft u waterlekkage?
    Sluit de hoofdkraan en neem direct contact met ons op. Is de lekkage vóór de watermeter? Bel dan met de Vitens (0800 - 0359).

Contactgegevens

Onderhoudsafspraken complexverhuur (Baalderborg, Aveleijn etc)