Overlast kan ontstaan door verschillende normen, waarden en belevingen. Wat voor de één acceptabel is, kan voor de ander overlast zijn.
Denk aan een blaffende hond van de buren, harde muziek of aan de buur die altijd stampend de trap oploopt of met de deuren slaat. Kleine irritaties kunnen zorgen voor grote spanningen of zelfs een burenruzie. Meestal weten buren niet dat u overlast van ze hebt. Onwetendheid zorgt vaak voor onbegrip. Ga daarom eerst in gesprek met uw buren. Geef aan wat u vervelend vindt en probeer samen tot een oplossing te komen. Voordat u ons om hulp vraagt verwachten wij dat u zelf al geprobeerd hebt om de overlast op te lossen.
Onenigheid met de buren is vervelend. Lukt het niet (meer) om er samen uit te komen en is samen praten onmogelijk geworden? Roep dan de hulp in van Buurtbemiddeling.
Buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling ondersteunt buurtbewoners die in conflict zijn met elkaar of in conflict dreigen te raken. Onafhankelijke en getrainde vrijwilligers begeleiden bij een oplossing. De bemiddelaars luisteren naar beide partijen, zijn neutraal en oordelen niet.
Hoe werkt het?
Voorwaarden
Wilt u gebruikmaken van Buurtbemiddeling, dan gelden de volgende voorwaarden:
Twenterand en Dinkelland
Buurtbemiddeling is in de gemeenten Twenterand en Dinkelland aanwezig.
Voor Twenterand belt of mailt u naar: 0546 54 41 44 of info-at-buurtbemiddelingtwenterand.nl.
Of kijk op www.buurtbemiddelingtwenterand.nl voor meer informatie.
In Twenterand is Buurtbemiddeling een initiatief van Avedan, gemeente Twenterand en Mijande Wonen.
In Dinkelland belt of mailt u naar: 06 15 11 02 35 (Mariska Jogems) of info-at-buurtbemiddelingdinkelland.nl of m.jogems-at-swtd.nl. Of kijk op www.buurtbemiddelingdinkelland.nl.
In Dinkelland is Buurtbemiddeling een initiatief van SWTD, gemeente Dinkelland en Mijande Wonen.
U bent in gesprek gegaan met uw buren en u hebt buurtbemiddeling ingezet? En heeft dit niet tot een oplossing geleid? Meld dan de overlast bij ons.
Wij gaan altijd vertrouwelijk om met uw gegevens. Hieronder leest u alle veel gestelde vragen over (het melden van) overlast. Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden? Gebruik dan de zoekbalk of stel uw vraag via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Ervaart u geluidsoverlast van bijvoorbeeld muziek, geschreeuw of extreme leef geluiden? Ga dan eerst in gesprek met uw buren en probeer samen afspraken te maken. Werkt dit niet? Geef uw overlastklacht dan aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Als praten niet werkt, is het belangrijk dat u overlast blijft melden. Steeds weer
Wij kunnen u uitnodigen voor een persoonlijk gesprek en u vragen om een logboek bij te houden. Hierin schrijft u data, tijdstippen en gebeurtenissen (het liefst met foto's en/of geluidsfragmenten), zodat wij een duidelijk beeld krijgen van de overlast. Hierdoor kunnen wij een goed onderbouwd dossier opbouwen om de aanhoudende overlast aan te pakken en om juridische stappen te zetten als dat nodig is. Als het nodig is gaan wij ook in gesprek met de buren van wie u overlast heeft, doen wij een buurt- of locatieonderzoek en/of vragen wij hulp van andere organisaties.
Ervaart u vooral 's avonds of 's nachts overlast?
Dan raden wij u aan om de politie in te schakelen. Als het nodig is voegt de politie de melding toe aan het overlastdossier.
Neem in deze extreme gevallen direct contact op met de politie en Mijande. De politie is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 8844. U bereikt ons via telefoonnummer 088 – 807 07 00. Geef uw overlastklacht ook altijd schriftelijk aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Heeft één van uw buren psychische problemen en is er een noodgeval?
Bel dan direct de politie via 0900 - 88 44 of via het landelijke nummer 112.
Denkt u dat iemand psychische hulp nodig heeft, maar is het geen noodgeval?
Dan kunt u contact opnemen met het Meldpunt Verward Gedrag Twente en een melding maken in het kader van de 'Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg' (WvGGZ). Klik hier voor meer informatie.
Wilt u andere overlast melden die te maken heeft met dit onderwerp?
Geef uw overlastklacht dan aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Een huurder mag een huurwoning niet zelf onderverhuren. In sommige situaties kan een huurder in overleg met Mijande wel huisbewaring aanvragen. Dit betekent dat iemand anders tijdelijk de woning huurt. De persoon die de woning tijdelijk huurt heet een huisbewaarder.
Huisbewaring duurt maximaal zes maanden en wordt soms met zes maanden verlengd. De huurder blijft zelf verantwoordelijk voor de woning.
Ervaart u overlast bij huisbewaring? Laat het ons weten. Dit kan eenvoudig via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Ga altijd eerst in gesprek met uw buren en probeer afspraken met elkaar te maken. Werkt dit niet? Geef uw overlastklacht dan aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Ga altijd eerst in gesprek met degene die (mogelijk) parkeerproblemen veroorzaakt en probeer afspraken met elkaar te maken. Werkt dit niet? Geef uw overlastklacht dan aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl.
Zijn er te weinig parkeerplaatsen in de buurt?
Geef het aan ons door via uw persoonlijke pagina mijnmijande.nl. In mogelijke samenwerking met de gemeente zullen wij de mogelijkheden bekijken.
Anonieme klachten nemen wij niet in behandeling.
Anonieme meldingen over criminaliteit en misdaad
Bij Meld Misdaad Anoniem (M.) kunt u wel anoniem informatie melden over criminaliteit en misdaad. Dit is een onafhankelijk meldpunt waar u meldingen kunt maken over bijvoorbeeld mishandeling, een vermoeden bij hennepplantage, drugs, overvallen, brandstichting, wapen- of mensenhandel.
Buurtbemiddeling Dinkelland ondersteunt inwoners van de gemeente Dinkelland die een conflict hebben, om met elkaar in gesprek te gaan en tot een oplossing te komen. Daarvoor worden buurtbemiddelaars ingezet. Klik hier voor meer informatie over Buurtbemiddeling Dinkelland.